Turku Rogaining Sprint 2021

  Etusivu
Säännöt
Kilpailukutsu
Kilpailuohje
Koronaohjeistus
Kilpailukeskus
Ratamestarin lausunto
Ilmoittautuminen
Lähtöluettelo
Paras seura -kilpailu
UKK
Tulokset
Ratamestarin jälkipelit
Kuvagalleria
Järjestäjät
Yhteystiedot

Arkisto 2009-2019:
Artikkelit
Kilpailualueet
 
Yhteistyössä:

Smartum
Smartum
Lounacom
L-SP

©2021 IVK

 

Ratamestarin jälkipelit

Kilpailurata oli pyritty suunnittelemaan siten, että Littoistenjärven kierron kannattavuus ei olisi itsestään selvää. Järven eteläosaan oli tarkoituksella jätetty "pistetyhjiö", joka aiheutti väistämättä pitkän siirtymän, jos järven kiersi.

Ratamestarin arvion mukaan kisan voittoon olisi ollut löydettävissä toimiva, ei järven kiertävä reitti. Kaikki kärkipään joukkueet olivat kuitenkin päätyneet kiertämään järven. Paras ei järven kiertänyt, Raaston Pekka Stenholm, löytyy yhteispisteissä sijalta 13.

Tässä kisassa se rasti, jota kenenkään ei olisi kannattanut hakea, oli kaakkoiskulman 167. Samat pisteet oli hyvällä reittisuunnittelulla saatavilla muualta helpommalla juoksuvauhdista riippumatta. Tämä oli huomattu aika hyvin, mm. kaikki kisan 20 parasta joukketta/kilpailijaa jätti 167-rastin hakematta. Myös kisan voittaja, Maarian Mahdin Jari Jaakkola, joka lähti kiertämään alussa järveä vastapäivään, ja haki alkumatkasta kaikki mahdolliset rastit, osasi arvioida oikein, että 167:n uskalsi jopa hänenkin kovalla juoksuvauhdilla jättää väliin. Rastin 167 haki lopulta vain kolme kilpailijaa/joukkuetta.

Jos Hämeentien pohjoispuolelle meni, toimiva ratkaisu oli hakea niistä rasteista vain kaksi keskimmäistä, 148 ja 85. Näin olivat tehneet mm. kisan kakkonen, Hiidenkiertäjien Markus Ilmarinen ja kisan kolmonen, TuNMKY:n Matti Virtanen. Kisan pohjoisin rasti, Liedon Vanhanlinnan huipulla ollut rasti 76 kannatti todennäköisesti jättää hakematta. Nousu mäen huipulle söi rutkasti voimia (35 nousumetriä) ja rastilla käynti aiheutti väistämättä pitkän 76-160 siirtymän.

Kisan voittajan Jari Jaakkolan reitti on ollut hänen juoksuvauhdilleen varsin hyvä. Jaakkolan radan ainoa pieni kauneusvirhe on, että lounaiskulma olisi kannattanut hakea järjestyksessä 74-78-73-75-70. Jaakkolan juoksuvauhti on ollut niin kovaa, että voittoon olisi myös riittänyt, jos rataa olisi lyhentänyt jättämällä 144 ja 82 rastit hakematta. Markus Ilmarisen ja Matti Virtasen reitit ovat olleet onnistuneita mitalisijoja ajatellen, mutta niiden tuomilla pisteillä ei kisan voittoon saakka tällä kertaa ylletty. Ilmarinen ja Virtanen ovat hakeneet keskenään täysin samat rastit. Ero heidän radoissa tulee ainostaan siinä, missä kohdassa 138 oli haettu. Loppusijoituksen Ilmarisen hyväksi ratkaisi 40 sekuntia nopeampi suoritusaika.

Ratamestarin optimireitti kisan voittoon lähtee ensin pohjoiseen ja on ohikulkutien pohjoispuolella täysin sama, kuin kisan kakkosen Markus Ilmarisen reitti. Alku K-91-79-138-69-148-85-160-185-157-137-108-175. Tämän jälkeen jatketaan 159-161-80-174-147-139-154-164-155. Littoisten järven länsipuolen rastit haetaan omana lenkkinä, 166-77-74-75-70-73-78-59-72-M. Ratamestarin optimireitillä irtoaa pisteitä 189, eli yksi piste kisan voittajan reittiä enemmän. Matka on kuitenkin hieman voittajan reittiä lyhyempi.

Ratamestarin optimireitti kisan voittoon (189 p.):


Yksi joitain joukkueita yllättänyt asia oli eteläisen juomarastin (rasti 70) tarkka sijainti. Osa oli etsinyt juomapistettä mukin kuvakkeen kohdalta. Koska eteläinen juomarasti oli samalla myös kilpailurasti, niin juomapiste löytyi rastiympyrän keskipisteestä. Tämä asia oli ohjeistettu selkeästi kilpailuohjeessa. Hyvä muistutus siitä, että kilpailuohjeet kannattaa aina lukea!

Rogaining-kartan 1:20 000 mittakaava taisi myös tehdä muutamalle kilpailjalle/joukkueelle tepposet. Isoja, yli 5 minuutin ajanylityksiä tuli useampia. Sen lisäksi näytti olevan usempia "maratonloppukirejä", esim 155-M, 164-M, 154-M, 75-M, 73-M, jotka jättivät vielä parannettavaa omaan reitinsuunnitteluun/-toteutukseen tuleviin kisoihin.

Seuraavaksi mielenkiintoisia reitinsuunnitteluhaasteita tarjolla Nightsprintissä syys-lokakuussa!

T. ratamestari